AUTO STANIĆ SERVIS – MALI SERVIS AUTOMOBILA
Prethodno smo objasnili kako, kada i zašto je bitno obaviti veliki servis na vašem automobilu, odnosno zamjenu zupčastog ili lanca. Međutim, ono što je potrebno puno češće obaviti je mali servis na automobilu. Iako imaju sličan naziv u praksi se jako razlikuju – dok se prilikom velikog servisa mora mijenjati razvodni set i ostali dijelovi potrebni za njegov pravilan rad, kod malog servisa posao kojeg je potrebno odraditi, u velikoj većini slučajeva, je vrlo jednostavan i ne problematičan, ali istovremeno iziskuje više sitnih kontrola.
AUTO STANIĆ SERVIS – ZAMJENA STAZNOG REMENA
Kao i zupčasti remen, stazni je napravljen od armirane gume te je podložan starenju. Zbog toga ga je, kao i zupčasti, potrebno periodički zamijeniti. Najpametnije je zamjenu izvršiti u setu, zajedno sa koluturima i zatezačima. Stazni remen, za razliku od zupčastog, nije potrebno fazirati. Kod njega je bitno da se agregati pokreću bez problema. Stanje staznog remena trebalo bi se prekontrolirati prilikom svakog redovitog servisa. U slučaju da se javljaju zvukovi prilikom okretanja (zujanje, brujanje, cviljenje...) ili da remen ima znakove ispucanosti (druga riječ), najbolje ga je zamijeniti.
AUTO STANIĆ SERVIS - ZAMJENA ZUPČASTOG REMENA
Kod nas, odjel servisa zadužen je za skoro sve vrste auto popravaka – od obične zamjene žarulja do kompletne zamjene motora. Kako bi to bilo moguće, naši su automehaničari ambiciozni i iskusni, što se od njih i očekuje, zajedno sa širokim znanjem o svim vrstama automobila. Kako bismo vam dočarali radnu atmosferu našeg auto servisa, u ovom članku objasnit ćemo što je i čemu služi zupčasti remen, kada i zašto ga je potrebno mijenjati te na što je potrebno paziti prilikom zamjene.
SIGURNOSNI SUSTAVI - ABS SUSTAV
Osim SRS sustava, za sigurnost sudionika u prometu vrlo je važan i ABS sustav. Za razliku od SRS sustava koji direktno osigurava putnike u automobilu, ABS sustav služi tome da umanji šanse za nesreću prilikom kočenja automobila. Prva mehanička inačica ABS sustava pojavila se 1920-ih godina u Francuskoj kao pomoć pri kočenju na tadašnjim zrakoplovima. Međutim, prve verzije modernijih (elektroničnih) ABS sustava na automobilima su se počele koristiti 1970-ih godina. Na današnjim se automobilima tvornički ugrađuje ABS kao standardna oprema kako bi se što više umanjila mogućnost teških prometnih nesreća.
SIGURNOSNI SUSTAVI - SRS SUSTAVI - ZRAČNI JASTUCI
Osim sigurnosnih pojaseva, zračni jastuci također spadaju pod SRS sustav. U prošlom smo članku objasnili rad sigurnosnih pojaseva i njihovu važnost, a u ovom članku red su došli zračni jastuci.Za razliku od pojaseva koji se smatraju aktivnim sigurnosnim sustavom, zračni jastuci su pasivni sigurnosni sustav. Drugim riječima, dok su pojasevi konstantno u funkciji prilikom vožnje te rade na principu da se zablokiraju svojim mehanizmom, zračni jastuci su neaktivni do samog trenutka udarca, a aktiviraju ih senzori raspoređeni kroz automobil.
SIGURNOSNI SUSTAVI - SRS SUSTAVI - SIGURNOSNI POJASEVI
Među prvim sustavima za sigurnu vožnju, sigurnosni pojasevi i zračni jastuci pokazali su se kao najefikasniji sigurnosni sustavi u automobilima, što vrijedi čak i u današnje doba. Sigurnosni pojasevi i zračni jastuci u automobilu dio su SRS sustava. U današnje vrijeme, SRS sustav je obavezan na svim automobilima, međutim, puno ljudi smatra kako ih pojas ograničava, guši ili donosi osjećaj nelagode. Iz osobnog iskustva, kao i mnogo ljudi, znamo koliko SRS sustav povećava sigurnost vozača i suputnika u automobilu, naročito u težim prometnim nesrećama. Da biste shvatili zašto su sigurnosni pojasevi i zračni jastuci toliko efikasni, potrebno je objasniti njihov način rada.
SIGURNOSNI SUSTAVI
Najčešće prijevozno sredstvo današnjice su automobili. Pomoću njih možemo brzo i relativno slobodno doći na željeno odredište. Međutim, upravo zbog brzine automobila dolazi do čestih prometnih nesreća, pa automobili ujedno mogu biti i vrlo nepoželjan način za dolazak do odredišta. Upravo zbog toga, na automobilima postoji nekoliko sigurnosnih sustava koji su zaslužni za mnoge spašene živote svakog dana. Međutim, ono što nam prvo padne na pamet misleći na sigurnosne sustave u automobilima su pojasevi.
SUSTAVI ZA EKOLOŠKO OČUVANJE - AdBlue
AdBlue je tekućina koja se u određenim količinama ubrizgava u ispušni sustav, odmah iza motora, odnosno prije DPF-a i katalizatora. Razlog tome je to što se AdBlue pri visokim temperaturama "pretvara" u amonijak, koji je potreban za bolji razgradnju dušičnih oksida u katalizatoru. Međutim, kod sustava koji koriste AdBlue, koristi se SCR katalizator, gdje je SCR skraćenica za "Selective Catalytic Reduction", odnosno u prijevodu "selektivna katalitička redukcija". U njemu dušični oksidi reagiraju s prije spomenutim amonijakom, uz plemenite plinove u njemu, te stvaraju uglavnom lakše razgradive i neškodljive plinove kao dušik i vodu, odnosno vodenu paru.
SUSTAVI ZA EKOLOŠKO OČUVANJE - DPF
Za razliku od katalizatora ili EGR ventila, DPF je na automobilima izmišljen kasnije, tokom 1980- tih godina. Danas gotovo svi noviji automobili posjeduju DPF, točnije, automobili izrađeni nakon uvođenja EURO 4 norme. DPF je skraćenica za "Diesel Particulate Filter", odnosno filter za čestica dizelskih motora, skraćeno filter čestica. Također se naziva i FAP, prema francuskom " Filter Anti Pollution". Naziv je dobio iz svoje funkcije – DPF, ili filter čestica, služi tome da filtrira čestice čađi koje se nalaze u ispušnim plinovima. Čađa je vrlo štetna za dišni sustav, kao i za okoliš, pa ju je potrebno pravilno razgraditi.
SUSTAVI ZA EKOLOŠKO OČUVANJE - KATALIZATORI
Kao i EGR ventili, katalizatori su se rano pojavili na automobilima kao sustav za ekološko očuvanje. Za razliku od EGR ventila, koji utječu na smanjenje temperature izgaranja u motoru, katalizatori ispušne plinove ekološki obrađuju nakon izlaska iz motora u ispušnom sustavu. Kako bismo objasnili način rada katalizatora, moramo objasniti gdje se nalazi te kako izgleda.