Što je bobina?
Bobina (ignition coil) je ključna komponenta među dijelovima za paljenja vozila. Bobina je elektronički uređaj koji pretvara napon akumulatora u iskre pomoću indukcije i elektromagnetizma. Svi sustavi paljenja za moderne benzinske motore koriste bobinu za istu osnovnu funkciju: stvaranje visokog napona potrebnog za stvaranje iskre na svjećici. Generirajući tisuće volti, bobina šalje energiju u obliku električne iskre svjećicama. Ta iskra je ono što se koristi za paljenje mješavine zraka i goriva i pokretanje motora te njegovo održavanje. U starijim tipovima automobila, jedan svitak paljenja korišten je za stvaranje iskre za sve svjećice motora dok moderni automobilski motori koriste odvojenu bobimu na sustavu svitaka za paljenje svjećice. To znači da svaka svjećica u motoru ima vlastitu bobinu montiranu na poklopcu ventila koji napaja samo jednu svjećicu.
Kako radi bobina?
Većina automobila ima jednu bobinu po svjećici ( primjer: automobil s četiri cilindra ima četiri bobine). Svaki put kad se vaš motor pokrene, bobina šalje elektronički impuls svakoj svjećici. Bobine su obično montirane na vrhu motora pored svjećica. Njihova je zadaća paljenje mješavine goriva i zraka vašeg vozila kako bi motor mogao nastaviti raditi. Kada sve električne komponente rade ispravno, svjećice pale gorivo u komori za izgaranje, koje šalju snagu klipovima motora. Ova radnja se zatim ponavlja svaki put kada se motor okrene.
Tipična bobina sastoji se od primarnog i sekundarnog namota unutar metalnog kućišta. Primarni namot prima niski napon iz električnog sustava vozila i djeluje kao električni transformator. Kada se primarni namot bobine napaja, on inducira izmjeničnu struju u sekundarnom namotu bobine. To uzrokuje stvaranje vrlo visokog napona na sekundarnom namotu. Nagomilavanje energije je toliko veliko da metalno kućište bobine mora biti uzemljeno kako ne bi došlo do kratkog spoja i preskakanja iskre sa sekundarnog namota na masu, što bi moglo oštetiti bobinu i druge komponente vozila.
Kada postoji potreba za oslobađanjem električne energije, napon u sekundarnom namotu skače preko zračnog raspora svjećice. Elektricitet ionizira zrak oko sebe tako što smanjuje njegov otpor, pa se između vrha svjećice i elektrode stvara luk. To stvara iskru koja pali gorivo u komori za izgaranje, što šalje snagu klipovima motora.
Vrste bobina
1. Bobina na svjećici - Coil-On-Plug (COP)
Bobina na svjećici (COP) je sustav u kojem je pojedinačni svitak paljenja postavljen na svjećicu, koja se nalazi na glavi cilindra i odvaja zavojnice od topline ispušnih plinova.
2. Bobina kod utikača - Coil-Near-Plug (CNP)
Coil-Near-Plug koristi se na mnogim modernim motorima. OEM proizvođači to čine kako bi eliminirali buku paljenja iz modernih automobila s velikim brojem računala.
3. Bobina po cilindru - Coil-Per-Cylinder (CPC)
Coil-Per-Cylinder (CPC) je novi sustav koji se koristi u mnogim modernim automobilima. Broj bobina ovisi o broju cilindara, što znači da svaki cilindar ima svoju posebnu bobinu.
Simptomi kvara bobine
1. Poteškoće s pokretanjem motora
Poteškoće s pokretanjem motora vašeg automobila mogu ukazivati na problem kvara bobine. Kao što je gore objašnjeno, većina modernih motora ima više bobina. Ako su neke od njih neispravne, često dolazi do neispravnog paljenja motora i poteškoća pri pokretanju motora. Naravno, postoji niz različitih problema koji mogu otežati pokretanje motora, tako da samo poteškoće s pokretanjem motora nisu dovoljne da bi se potvrdio problem s bobinom no kvar bobine je čest slučaj.
2. Prekid paljenja ili zaustavljanje motora
Ako vaš motor ne pali ili se ugasi tokom vožnje, postoji mogućnost da je bobina u kvaru. Prekid paljenja koji može zvučati kao zvuk kašljanja ili prskanja s popratnim trzajima i vibracijama - znači da jedan od cilindara motora ne radi ispravno. Veća je vjerojatnost da će do zatajenja paljenja doći kada je motor pod opterećenjem. Tada motor stvara povećane emisije i miris plina koji dolazi iz ispušnih plinova. Upravo je i to jedan od simptoma neispravne bobine. Neispravana bobina također može uzrokovati prestanak rada motora automobila zbog nepravilnog iskrenja koje šalje svjećica zbog neispravne bobine.
3. Smanjena snaga motora
Automobili s neispravnom bobinom često rade grubo. To je najlakše primjetiti kada motor radi u mjestu jer tada možete primijetiti grubi zvuk. U slučaju kvara bobine automobil često gubi snagu. To se njaviše osjeti prilikom ubrzavanja automobila.
4. Povećana potrošnja goriva
Ako primijetite da vaš automobil s punim spremnikom prelazi manje kilometara nego inače, to može značiti da je vaša bobina u kvaru. To se događa jer svjećice ne dobivaju dovoljno snage (zbog neispravne bobine) pa sustav to pokušava kompenzirati ubrizgavanjem veće količine goriva. Povećana potrošnja goriva također može biti uzrokovana neispravnim MAF senzorom tako da se i ti potencijalni problemi moraju isključiti.
5. Lampica motora („check engine light“)
Kontrolna lampica motora dizajnirana je da kaže da nešto nije u redu s motorom. Ako je bobina neispravna, lampica kontrolnog motora će to prepoznati. Nikada ne biste trebali zanemariti check engine lampicu, ali kao i kod drugih simptoma o kojima smo govorili, ta lampica može biti uzrokovana nizom različitih problema s motorom. Najlakši način za otkrivanje uzroka upaljenje lampica motora je spajanje automobila na dijagnostiku kod mehaničara.
Zamjena bobine
Zamjena bobine je jednostavan i brz posao za mehaničara. Mehaničar putem dijagnostike vrlo lako može uočiti kvar bobine i brzo ju zamjeniti. Nakon zamjene, potrebno je da mehaničar putem dijagnostike izbriše greške u sustavu koje su nastale nepravilnim radom bobine. Ako primjetite simptome kvara bobine ili želite preventivno ispitati stanje, posjetite svog mehaničara ili Auto Stanić servis u Varaždinu.
Sve dijelove za automobile možete potražiti na web shopu Auto Stanić po vrlo povoljnim cijenama.