Injektori ili dizne su bitan dio motora vašeg automobila, a zadaća im je isporučiti gorivo u pravo vrijeme kako bi se osiguralo čisto i učinkovito izgaranje. Injektori se često mogu pokvariti ili začepiti, pogotovo ako je gorivo loše ili smjesa goriva nije ispravna. Zato je važno znati što su to injektori, kako rade, koji su simptomi kvara i kako ih zamjeniti.
Što su injektori?
Injektori ili dizne su elektronički ili mehanički kontrolirani uređaji koji se koristi za ubrizgavanje/prskanje goriva u motor. Injektori za gorivo raspršuju gorivo u motor automobila pomoću elektronski kontroliranih ventila, koji se mogu otvarati i zatvarati mnogo puta u sekundi. Imaju mlaznicu za raspršivanje koja ravnomjerno raspoređuje benzin ili dizel uz optimalno izgaranje i učinkovitost. Injektori su uvedeni kao zamjena za stari sustav rasplinjača, budući da pomažu motorima imaju manju potrošnju goriva te također pomažu u smanjenju emisija. Automobili općenito imaju jedan injektor po cilindru. Dakle, ako vozite auto s četiri cilindra, on će najvjerojatnije imati četiri injektora. Položaj injektora se razlikuje ovisno o dizajnu pojedinog motora, ali obično se postavljaju na glavu motora s vrhom unutar komore za izgaranje motora.
Kako rade injektori?
Injektori kontroliraju količinu goriva koja se isporučuje u komoru za izgaranje, osiguravajući da se prava količina ubrizgava u pravo vrijeme. Proces je sljedeći:
- Pumpa za gorivo tjera benzin ili dizel kroz vodove za gorivo do injektora
- ECU (upravljačka jedinica motora) koristi senzore kako bi odredio pravo vrijeme za paljenje injektora i raspršivanje goriva u komoru za izgaranje.
- Kada ECU aktivira injektore, gorivo pod tlakom se raspršuje u komoru za izgaranje kroz mlaznice. Budući da su mlaznice male, gorivo se raspršuje, što ga čini učinkovitijim za rad motora
Vrste dizni ili injektora
Injektori se mogu podjeliti na vrste s obzirom na vrstu goriva: dizelski i benzinski, i na mehaničke i elektronske injektore.
Injektori za dizel
Ovi injektori koriste se za ubrizgavanje ili prskanje dizela (koji je teže gorivo od benzina) izravno u komoru za izgaranje dizelskog motora uz daljnje izgaranje kompresijom. Kapilare i mlaznice injektora dizel goriva izrađeni su tako da mogu formirati pakete dizela dok raspršuju gorivo unutar komore za izgaranje. Injektori za dizelsko gorivo zahtijevaju veće pumpanje ubrizgavanja od benzinskih injektora jer je dizel teži od benzina.
Injektori za benzin
To su mlaznice goriva koje se koriste za ubrizgavanje ili prskanje benzina izravno ili kroz usisni razvodnik u komoru za izgaranje. Kapilare i mlaznice benzinskih injektora su manje ili iste kao i injektori za dizel gorivo ovisno o zahtjevu pojedinog motora. Kako je benzin lakši od dizela, benzinske mlaznice zahtijevaju manje pumpanje ubrizgavanja od dizelskih injektora.
Mehanički kontrolirani injektori goriva
To su injektori za gorivo u kojima se kontrola brzine, količine, vremena i tlaka goriva vrši mehanički uz pomoć opruge i klipa koji preuzima ulaz iz sklopa pumpe za gorivo ili putem razdjelnika goriva.
Elektronički kontrolirani injektori goriva
To su injektori goriva u kojima se kontrola brzine, količine, tlaka i vremena goriva vrši elektronički uz pomoć elektroničkog solenoida koji prima ulaz ili od razdjelnika goriva ili od elektroničke upravljačke jedinice motora odnosno ECU-a.
Simptomi kvara injektora
-
„Check engine“ lampica
Najčešći simptom kvara injektora je lampica upozorenja check engine, koje se pojavljuje na instrument ploči. Čim injektor ne radi ono što bi trebao, ova lampica će se upaliti. ECU aktivira svjetlo upozorenja kada mlaznica isporučuje previše ili premalo goriva.
-
Automobil teško pali
Ako primjetite da automobil teško pali, te da ima slabiji odaziv na gas, vjerojatno injektori ne rade ispravno. Oba ova simptoma mogu biti uzrokovana neispravnim injektorima goriva, najvjerojatnije začepljenjem pojedinog injektora. Ako mlaznica ne može isporučiti dozu goriva koju zahtijeva ECU, mješavina goriva i zraka u komori za izgaranje će se isključiti, što može dovesti do neuspjeha paljenja ili naglog pada ubrzanja. Zato je tako važno održavati injektore goriva u automobilu čistima i bez začepljenja.
-
Grub i nepravilan rad motora
Ako se zvuk u leru automobila promijenio i osjeća se grubljim, injektori goriva vjerojatno ne isporučuju dovoljno goriva. Kao i kod preskakanja paljenja, to se obično događa zbog začepljenja injektora nekim česticama koje ometaju raspršivanje i prskanje goriva.
-
Curenje goriva
Ako osjećate jak miris goriva tijekom vožnje, a vaš automobil pokazuje druge simptome koji ukazuju na kvar injektora, pregledajte sustav dovoda goriva i pogledajte da li negdje curi gorivo. Do curenja goriva može doći na mjestu susreta mlaznice s mlaznicom, kao i na samom injektoru ako je star i nije pravilno održavan.
-
Povećana potrošnja goriva
Neispravni injektori mogu dovesti do značajnog porasta potrošnje goriva. To može biti zbog netočnih podataka koje dobija ECU motora ili zbog curenja goriva negdje u sustavu ili na samom injektoru.
Zamjena injektora i cijena
Injektori su jedan od najvažnijih elemenata u sustavu ubrizgavanja goriva te njihova neispravnost dovodi do velikih kvarova. Zamjena injektora je jednostavna no nije jeftina. Ispravnost injektora se može provjeriti ispitivanjem pojedinog injektora tako da u slučaju kvara ne morate promjeniti sve injektore nego samo one koji su neispravni. Ako primjetite simptome kvara injektora, posjetite svog mehaničara ili Auto Stanić servis u Varaždinu. Sve dijelove za automobile možete potražiti na web shopu Auto Stanić po vrlo povoljnim cijenama.
Na Opelu Vivaro 2.0 , 2007g treba promjeniti 4. injektor. Kombi nije u voznom stanju, pa me zanima kako riješiti problem.
Nalazim se na Krku....................