Glava motora zvuči kao jedna vrlo bitna komponenta svakog automobila, no ona to i jest. Kvar glave motora može uzrokovati mnoge probleme, a popravak često nije jeftin. Zato je važno znati što je to glava motora, koja je njezina funkcija, koji su simptomi kvara i kako ju zamjeniti. Sve to saznajte u nastavku teksta.
Što je glava motora?
Glava motora ili glava cilindra nalazi se na vrhu bloka motora. Služi kao kućište za komponente kao što su usisni i ispušni ventili, opruge i podizači te komora za izgaranje. Prolazi u glavi motora omogućuju protok zraka i goriva unutar cilindra, dok ispušni plinovi izlaze iz njega. Glava motora također kanalizira rashladnu tekućinu u blok motora, čime se hlade komponente motora. Glava motora koristi brtvu koja pomaže u sprječavanju curenja vode ili ulja u komore za izgaranje. Većina OEM (proizvođača originalne opreme) glava motora izrađena je od lijevanog željeza. Takva glava od lijevanog željeza je izdržljivija i jeftinija. Međutim, lijevano željezo je teško i pruža manju učinkovitost u odvođenju topline. Iz tog razloga neki proizvođači preferiraju korištenje aluminijskih glava motora. Ove glave su mnogo lakše nego ove od lijevanog željeza. Jači automobili, pogotovo trkaći, obično imaju aluminijske glave motora. Automobili s linijskim motorima imaju jednu glavu motora, a automobili s V motorima imaju dvije glave glava, po jednu za svaki niz cilindara.
Koja je funkcija glave motora?
Glava motra ima važnu ulogu u općem radu motornog vozila. To je složena struktura koja se sastoji od mnogih prolaza. Svaki od ovih priključaka ima svoju svrhu, a njihove zajedničke uloge definiraju važnost ovog dijela motora. Među glavnim funkcijama glave cilindra u motoru su: osiguranje potrebne strukture za različite komponente kao što su ulazni i izlazni ispušni ventili i kanali, svjećice, injektori i (u nekim izvedbama glave) bregasta osovina. Glava motora sadrži prolaze za rashladnu tekućinu, ulje i plinove izgaranja te odvodi toplinu koju proizvodi motor i stoga proizvodi hlađenje cjelokupnog motora.
Također, ona djeluje kao brtva komore za izgaranje i mehanička upravljačka jedinica motora. Jedna od najvažnijih funkcija glave motora je hlađenje. Ona to postiže koristeći dvije glavne metode hlađenja,a to su voda ili zrak. Vodeno hlađene glave motra je najpopularnije, a mnogi moderni motori su ovog tipa. Kod ovog tipa motora voda se miješa s antifrizom kako bi se spriječilo stvaranje leda. Uvodi se i sredstvo protiv korozije kako bi se spriječilo korozivno djelovanje vode. Vodom hlađene glave cilindra su učinkovitije i daju izvrsne rezultate. Glave motra hlađene zrakom koriste velika rebra koja ventiliraju zrak kako bi došle do hlađenja. Nemaju inženjerske složenosti, što ih čini jeftinim za izradu. Budući da se hlađenje zrakom može dogoditi na ekstremno niskim temperaturama bez opasnosti od smrzavanja, zračno hlađene glave su pouzdanije.
Simptomi kvara glave motora
1. Pregrijavanje motora
Jedan od najčešćih simptoma problema s glavom motora je pregrijavanje. Budući da je cilindar pod pritiskom topline, to uzrokuje pregrijavanje komponenti unutar motora s unutarnjim izgaranjem, jer ne mogu proći kroz rashladnu tekućinu i zbog toga izobličuju oblik. Kako biste izbjegli oštećenje glave motora, važno je provjeriti da li je hladnjak pun i u dobrom stanju kako ne bi došlo do pregrijavanja.
2. Loše performanse motora
Vrlo jasan pokazatelj problema s glavom motora je loš rad cjelokupnog motora. Ovaj problem može biti posljedica lomljenja ili pucanja glave motora, što može dovesti do toga da motor ne može učinkovito sagorijevati gorivo. Ovaj simptom bit će lako uočljiv jer motor neće raditi pravilno.
3. Curenje ulja
Ako otkrijete da ulje curi iz motora, to može biti posljedica napuknute glave motora. Čak i ako sami ne vidite curenje, a lampica ulja se pojavi na nadzornoj ploči, provjerite motor da vidite ima li tragova ulja oko glave motora. Budući da glava motora sadrži ulje, ako je napuknuta, može doći do istjecanja ulja.
4. Pad razine rashladne tekućine
Pad razine rashladne tekućine motora može uzrokovati curenje, koje se lako može prepoznati i vidjeti na glavi motora. Do curenja može doći zbog pukotine u glavi motora, a to bi moglo uzrokovati dugotrajnije probleme jer se motor počinje zagrijavati zbog nedostatka rashladne tekućine.
5. Dim
Dim koji dolazi iz ispuha najjasniji je pokazatelj da biste mogli imati napuknutu glavu motora. Pukotina i oštećenja najvjerojatnije će u ovom slučaju biti mnogo ozbiljniji.
Zamjena glave motora i cijena
Kada primjetite simptome kvara glave motora, važno je pronaći pravi uzrok problema. Ponekad to može biti samo brtva glave motora koja se lako mijenja. U slučaju puknuća glave motora, morati ćete zamjeniti staru glavu s novom.
Ako primjetite simptome kvara glave motora, posjetite svog mehaničara ili Auto Stanić servis u Varaždinu. Sve dijelove za automobile možete potražiti na web shopu Auto Stanić po vrlo povoljnim cijenama.