Na našem području još uvijek ima više automobila s ručnim mjenjačem nego s automatskim. Ipak, u novije vrijeme sve je više automobila s automatskim mjenjačem, a neki proizvođači polako ukidaju ručne mjenjače. Osnovna razlika za vozače je ta što automobili s ručnim mjenjačem imaju tri papučice. Ta treća papučica koja je postavljena skoz lijevo zovemo kvačilo ili spojka i nju moramo pritisnuti kako bi promjenili brzinu. No što je zapravo kvačilo, kako funkcionira, koji su simptomi kvara i kako ga zamjeniti, saznajte u nastavku teksta.

Što je kvačilo?

Kvačilo je dio automobila koji povezuje dvije ili više rotirajućih osovina. U automobilu s ručnim mjenjačem, kvačilo kontrolira vezu između osovine koja dolazi iz motora i osovina koje okreću kotače. To je vitalni dio automobila jer motor cijelo vrijeme stvara snagu i ima dijelove koji se stalno okreću, ali se kotači ne vrte stalno. Kako bi automobil mogao promijeniti brzinu i potpuno se zaustaviti bez gašenja motora, potrebno je privremeno prekinuti vezu između kotača i motora. Postoje razni dijelovi kvačila i to zovemo set kvačila. To su ploča kvačila, lamela, potisni ležaj. Dakle, kvačilo se koristi za uključivanje i isključivanje motora iz sustava prijenosa. Ono omogućuje postupno preuzimanje tereta kada se pravilno s njim upravlja, čime se sprječava trzajno kretanje vozila, a time se izbjegava pretjerano opterećenje pojedinih dijelova vozila, kao i putnika.

 

Kako funkcionira kvačilo?

Kvačilo se koristi za spajanje ili odvajanje motora od ostalih elemenata prijenosa. Nalazi se između motora i mjenjača. Tijekom normalnog rada i stacionarnog položaja, uvijek je spojeno. Isključuje se kada vozač pritisne papučicu kvačila. Kvačilo se isključuje za pokretanje, promjenu stupnjeva prijenosa, zaustavljanje i rad u praznom hodu. Kada se kvačilo uključi, motor će se spojiti na mjenjač, a snaga teče od motora do kotača kroz sustav mjenjača. Zamašnjak povezuje motor s osovinom koja prenosi gibanje na kotače i čini da se oba okreću u isto vrijeme. Kada pritisnete papučicu kvačila, pritisnete vilicu za otpuštanje, koja kroz niz opruga i klinova povlači potisnu ploču od ploče kvačila. To prekida vezu između rotirajućeg motora i kotača, što znači da se kotači nastavljaju vrtjeti, ali pod vlastitim zamahom, a ne zahvaljujući snazi ​​motora. To omogućuje da odvojite kotače od motora kako biste promijenili brzinu.

 

Simptomi kvara kvačila

1. Proklizivanje kvačila

Prvi simptom koji možete primijetiti kada je kvačilo u kvar je da će proklizati kada ubrzavate. Oštećeno kvačilo ima tendenciju proklizavanja, osobito pri vožnji uzbrdo ili pri prijevozu teških tereta. Primijetit ćete da se broj okretaja motora povećava, ali automobil ne ide brže ili da broj okretaja motora ne odgovara povećanju brzine. Takvo kvačilo pregrijava ostale komponente i povećava intenzitet oštećenja. Može se dogoditi da je kvačilo potpuno u kvaru i da se automobil uopće neće pomaknuti, ni unaprijed ni unatrag.

 

2. Kvačilo na papučici je previsoko

Kada se kvačilo počne trošiti, papučica kvačila će se početi pomicati sve više i više prema gore. Na starijim automobilima je postojao način prilagodbe koju ste mogli napravili kako biste spriječili da se to dogodi nakon što se spojka istroši, ali to nije bilo dugoročno rješenje. Noviji automobili koriste hidraulički sustav kvačila koji će sam izvršiti ovu prilagodbu, te stoga podešavanja nisu potrebna.

 

3. Mekano kvačilo

Sklop kvačila je često prilično težak i obično je potrebna određena sila za pritiskanje papučice, osobito na starijim modelima automobila ili automobilima s većim performansama. Ako je vaša papučica mekša nego inače, to može značiti da postoji problem s tlačnom pločom kvačila.

 

4. Problemi pri mijenjanju brzina

Ako su kvačilo i mjenjač u savršenom stanju, primijetit ćete da se brzine mijenjaju glatko i nesmetano. Svrha kvačila je oslobađanje sile između motora i mjenjača kako biste mogli lako prebaciti u sljedeći stupanj prijenosa. Ako spojka ne uspije osloboditi vezu između motora i mjenjača, bit će vam iznimno teško mijenjati brzine. Kada je spojka loša, to se često događa na svim stupnjevima prijenosa, pa ako ste primijetili da vam je u posljednje vrijeme otežano mijenjanje brzina, svakako je vrijeme da provjerite kvačilo.

 

5. Čudan zvuk pri pritiskanju spojke

Ako čujete određeni šum iz motornog prostora prilikom pritiskanja spojke, to može značiti da je potisna ploča spojke ili ispusni ležaj oštećen ili neispravan. Izlazni ležaj je ležaj koji pritišće potisnu ploču kvačila kako bi otpustio kvačilo, a taj se ležaj uvijek zamjenjuje zajedno sa kvačilom. Buka također može doći iz labavog dijela unutar ploče kvačila ili diska spojke. Ako čujete zvuk koji dolazi negdje u blizini spojke, svakako je vrijeme da to provjerite.

 

Zamjena seta kvačila

Kvačilo nema određeni vijek trajanja nego se mijenja kada nastupe simptomi koji ukazuju na kvar. Vijek trajanja puno ovisi o načinu vožnje. Prilikom naglog otpuštanja kvačila, ono se više troši nego obično. Zamjena se u pravilu vrši u kompletu, što nazivamo zamjenom seta kvačila.

Ako primjetite simptome kvara kvačila, posjetite svog mehaničara ili Auto Stanić servis u Varaždinu. Sve dijelove za automobile možete potražiti na web shopu Auto Stanić po vrlo povoljnim cijenama.