U automobilima koji imaju motor s unutarnjim izgaranjem, sustav hlađenja održava optimalnu temperaturu motora i sprječava njegovo pregrijavanje. Senzor temperature rashladne tekućine motora ili ECT mjeri temperaturu tekućeg rashladnog sredstva i glavni je senzor koji mjeri temperaturu motora. No, što je on zapravo, kako radi, koji su simptomi i uzroci kvara te kako ga zamjeniti pogledajte u nastavku teksta.

Što je senzor temperature motora?

Senzor temperature motora ili senzor temperature rashladne tekućine (također poznat kao ECT senzor) koristi se za mjerenje temperature mješavine rashladne tekućine/antifriza u rashladnom sustavu, dajući pokazatelj koliko topline motor ispušta. Senzor šalje informacije kompjuteru motora odnosno ECU-u vozila te kontinuirano prati temperaturu rashladne tekućine kako bi bio siguran da motor radi na optimalnoj temperaturi.

Senzor temperature motora je tip senzora koji mijenja svoj otpor s temperaturom. Mnoge važne funkcije motora kao što su odabir omjera zrak-gorivo, vrijeme ubrizgavanja goriva, vrijeme paljenja itd. ovise o temperaturi motora. To je zato što hladan motor zahtijeva bogatu mješavinu zraka i goriva dok motor koji radi na optimalnoj radnoj temperaturi zahtijeva siromašnu smjesu.

 

Kako radi senzor temperature motora?

Senzor temperature motora obavještava upravljačku jedinicu motora (ECU) o trenutnim i tekućim varijacijama temperature motora. ECU zauzvrat prilagođava i regulira količinu goriva i vrijeme paljenja. Podaci iz senzora temperature motora daju očitanja za mjerač temperature motora na instrument ploči. Na temelju tih podataka ECU također kontrolira dodatne funkcije kao što je uključivanje/isključivanje ventilatora za hlađenje motora.

Također ECU s obzirom na temperaturu može signalizirati potrebu za bogatijom smjesom goriva ili otvoriti recirkulaciju ispušnih plinova. Na većini vozila senzor temperature rashladne tekućine nalazi se negdje u blizini termostata motora, što mu omogućuje optimalno funkcioniranje. Vrh senzora često se nalazi odmah pored rashladne tekućine motora.

 

Simptomi kvara senzora temperature motora

Kao i svaka komponenta ispod haube, senzori temperature rashladne tekućine mogu se s vremenom pokvariti. Neispravan senzor može dovesti do niza problema u motoru, uključujući pregrijavanje i loš rad motora. Zato je važno znati kako uočiti simptome neispravnog senzora temperature prije nego što se dogodi veći kvar koji može biti skup za popravak. Najčešći simptomi su:

Nepravilno očitavanje mjerača na instrument ploči

Ispravan mjerač trebao bi biti na 88-90°C kada je motor zagrijan

Pregrijavanje motora

Neispravan senzor temperature rashladne tekućine motora može može dati pogrešno očitovanje temperature i motor se može pregrijati bez pokazivanja upozorenja na instrument ploči. Kada primjetite dim ispod haube odmah ugasite automobil.

Upozorenje „Check Engine“ lampica na instrument ploči

Važno je spojiti automobil na dijagnostiku i provjeriti grešku

Grub zvuk motora u praznom hodu

Ograničene performanse

Uzrokovane pogrešnim izračunavanjem mješavine goriva

Veća potrošnja goriva

Ako primjetite veću potrošnju vjerojatno senzor ne radi dobro i šalje krive informacije centralnoj jedinici koja daje krivu smjesu goriva i zato je povećana potrošnja.

Crni dim iz auspuha

Uz omjer goriva koji kontrolira senzor temperature rashladne tekućine odnosno on šalje informacije ECU-u, ako se koristi previše goriva, gorivo možda neće moći izgorjeti u komori za izgaranje. Kada se to dogodi, vjerojatno ćete primijetiti crni dim koji izlazi iz vašeg ispušnog sustava tamo izgara preostalo gorivo.

Osim toga, ako posumnjate na kvar senzora temperature možete i vizualno pregledati senzor jer se i on nakon dugogodišnje uporabe i stalnim promjenama temperature može oštetiti što može biti izraženo pukotinama na samom senzoru. Osim toga senzor može uništiti i korozija (hrđa) što je vidljivo vizualnim pregledom. Senzor se obično nalazi na prednjem dijelu automobila, blizu kućišta termostata ili na hladnjaku.

 

Zamjena senzora temperature motora i cijena

Senzor temperature motora treba zamijeniti nakon što vaš automobil prijeđe 80.000 kilometara. No, loše održavan sustav hlađenja motora može uzrokovati oštećenje senzora temperature motora čak i prije nego što vaš automobil dosegne tu kilometražu. Zato je važno na svakom servisu barem vizualno pregledati sustav hlađenja i senzor temeperature motora da bi uklonili mogućnost korozije i pukotina na važnim dijelovima kao što je senzor.

Ako dođe do kvara senzora temperature i automobil se pregrije, uvijek je potrebno zamijeniti senzor temperature motora i termostat neovisno o tome jesu li oni uzrok kvara. Ekstremno visoke temperature motora mogu oštetiti komponente senzora i termostata što može uzrokovati njihov neispravan rad ili prerano otkazivanje. Kada radite generalno uređenje motora, preporuča se da uvijek stavite novi senzor temperature motora. Na taj način možete spriječiti mnoge potencijalne probleme u budućnosti.

Ako primjetite simptome kvara senzora temperature ili ga želite preventivno pregledati, posjetite svog mehaničara ili Auto Stanić servis u Varaždinu. Sve dijelove za automobile možete potražiti na web shopu Auto Stanić po vrlo povoljnim cijenama.

Ostavite svoj komentar