Za razliku od katalizatora ili EGR ventila, DPF je na vozilima izmišljen kasnije, tokom 1980-ih godina. Danas gotovo svi noviji automobili posjeduju DPF, točnije, automobili izrađeni nakon uvođenja EURO 4 norme.
 
DPF - FILTER ČESTICA
 
DPF je skraćenica za "Diesel Particulate Filter", odnosno filter za čestice dizelskih motora, skraćeno filter čestica. Također se naziva i FAP, prema francuskom "Filter AntiPollution".
 
Naziv je dobio iz svoje funkcije – DPF, ili filter čestica, služi tome da filtrira čestice čađi koje se nalaze u ispušnim plinovima. Čađa je vrlo štetna za dišni sustav, kao i za okoliš, pa ju je potrebno pravilno razgraditi.
 
DPF je izgledom sličan katalizatoru – zaobljeni "bubanj" na ispušnom sustavu koji također sadrži strukturu sličnu pčelinjem saću, najčešće keramičku.
 
PRESJEK DPF-A
 
Međutim, za razliku od katalizatora, ova struktura ima ulazne kanaliće u koje ulaze ispušni plinovi iz strane motora te izlazne kanaliće iz kojih plinovi izlaze u daljnji ispušni sustav. Ulazni su kanalići začepljeni sa "zadnje" strane, a izlazni s "prednje", a razlog tome je to što su ti kanalići međusobno povezani stijenkama koje propuštaju molekule plinova, ali ne i čestice čađi. To znači da čađa ostane "zarobljena" unutar DPF-a.
 
KERAMIČKA STRUKTURA UNUTAR DPF-A
 
Kako bi se DPF očistio od čađi, nije ga potrebno vaditi već se on čisti sam, procesom nazvanim regeneracija. Postoje dvije vrste regeneracije DPF-a, "pasivna" i "aktivna".
 
Pasivna" regeneracija događa se sama kada je temperatura u DPF-u iznad 600°C (temperatura pri kojoj čada sagorijeva i pretvara se u plinove) i upravo zbog toga se DPF često nalazi blizu motora.
 
Aktivnuregeneraciju pokreće i kontrolira računalo motora, ECU (Engine Control Unit) kada je DPF pun čađom do određene sigurnosne granice. To radi dodavanjem određene manje količine goriva da bi se povećala temperatura u ispušnom sustavu i sagorijela čađa u DPF-u.
 
Postoji i treća vrsta regeneracije, a to je servisna (prisilna) regeneracija. Nju pokreće serviser pomoću dijagnostičkog uređaja.
 
DIM PRILIKOM SERVISNE REGENERACIJE
 
Servisna regeneracija radi se u slučaju da se DPF previše napuni čađom da bi aktivna regeneracija mogla funkcionirati ispravno. To se najčešće događa prilikom pretežito gradske vožnje, odnosno vožnje s hladnim motorom – bez uvjeta potrebnih za regeneraciju. Kod nekih vozila postoji kontrolno svijetlo DPF-a, ili druge smetnje koje ukazuju na preveliku količinu čađi u DPF-u, kao glasniji rad motora, uključivanje grijača stražnjeg stakla ili ventilatora klime, kako bi se povećala količina goriva ubrizgana u motor.
 
KONTROLNO SVIJETLO
 
Važno je na vrijeme reagirati na spomenute indikatore kako ne biste došli u situaciju da Vam je potreban novi DPF, čija zamjena može biti izrazito skupa.
 
 
Vaš Auto Stanić Tim
 
Ostavite svoj komentar