Kako biste mogli vidjeti cestu i kuda voziti te kako bi drugi ljudi u prometu vidjeli vas, na automobilima postoje svjetla

 

VOŽNJA PO MRAKU

 

S obzirom da dolazi zima, ponovno je obavezno imati upaljena dnevna, odnosno kratka svijetla, no često se dešava da ono što trebamo baš tada zakaže. Tako je česta pojava u prometu vidjeti automobil s jednim ili čak oba dva neispravna svijetla.
Kako biste to izbjegli dati ćemo vam par savjeta o žaruljama za automobile, da biste ih bolje razlikovali i znali što vašem automobilu treba.

 

ŽARULJA

 

Nekad su se u automobilima najviše koristile H4 žarulje. One imaju dvije žarne niti, pa su bile zadužene i za duga i za kratka svijetla. Danas se na autima češće susrećemo s H7 žaruljama, koje imaju samo jednu žarnu nit, pa se koriste samo za kratka svijetla. H7 žarulje kraćeg su radnog vijeka od H4 žarulja, međutim kvaliteta svijetla im je bolja. 

 

VRSTE ŽARULJA

 

Za duga svijetla različiti automobili koriste različite varijante žarulja, ali ksenon žarulje postaju sve prisutnije. One su skuplje od običnih H1-H7 žarulja i pružaju puno kvalitetnije osvjetljenje ceste. Preporučujemo da ksenon žarulje ne pokušavate zamijeniti sami zbog mogućnosti strujnog udara (napon od 20 000 V), osim ako je to neizbježno.

 

KSENON ŽARULJE

 

Važno je znati kako zamijeniti žarulje na svom automobilu. Zamislite se u situaciji gdje vozite po mraku, na zabačenoj cesti i odjednom vam prestanu raditi obje žarulje. Vrlo je mala šansa da vam se to desi u tom trenutku, a pogotovo s obje žarulje, ali uvijek je poželjno biti spreman za sve situacije. Alternativna je opcija da upalite duga svijetla, ali to je nepoželjno ako vam sa suprotne strane prilazi drugi automobil pa ih trebate ugasiti ili ako je prisutna i magla, gdje vam duga svijetla samo odmažu. Najbolje bi bilo stati sa strane i zamijeniti žarulje.

Zamjena žarulja može biti vrlo jednostavan, ali i vrlo kompliciran posao. Kod nekih automobila to iziskuje i rizik manjih ozljeda, kao recimo izgrebane ruke. U pravilu, svaki automobil ima jedinstven način zamjene žarulja.

 

 LAKI PRISTUP ŽARULJAMA

 

Žarulje je u većini slučajeva potrebno zamijeniti tako da se one izvade iz zadnje strane kućišta svjetla, ili farova. Neki automobili tako omogućuju lagani pristup zadnjoj strani farova, pa je moguće zavući ruku unutra, izvaditi žarulju i staviti drugu na njezino mjesto. Takva situacija je poželjna, ali danas rijetka. Tu dolazimo na našu prvu prepreku - kod puno automobila potrebno je prvo ukloniti akumulator ili neki drugi dio koji onemogućuje pristup zadnjoj strani farova. Zbog toga preporučujemo u automobilu imati manju kutiju s alatom.
Neki automobili pristup žaruljama imaju u prostoru kotača, na unutarnjoj oblozi blatobrana. Potrebno je samo ukloniti poklopac na oblozi, a zatim na faru (Megane II, Mini Cooper...) da bi došli do žarulje.
Kod nekih automobila potrebno je cijele farove odšarafiti ili samo izvući poluge koje ih drže te izvaditi farove, potpuno ili djelomično, kako bi se žarulje zamijenile (Renault Megane III, Volvo v40...).

 

 VAĐENJE FAROVA

 

Da biste došli do žarulja, potrebno je ukloniti poklopac žarulje na faru. Neke žarulje pričvršćene su na mjesto malim metalnim kopčicama. Njih je potrebno pritisnuti i pomaknuti u stranu kako bi se otkopčale. Osim pomoću kopči, žarulje mogu biti pričvršćene tako da su postavljene u grlo na pravilan način i zaokrenute većinom u smjeru kazaljke na satu. Ima još načina kako su žarulje pričvršćene u grlo, ovisno o različitim modelima automobila, pa ih nema smisla sve opisivati.

 

 KOPČA ŽARULJA

 

Uz vađenje žarulje, potrebno je otpojiti konektor na njoj. Zato je potrebno znati i kako se konektor spaja na žarulju, ovisno o vrsti žarulje. Na primjer, H7 žarulje koriste konektore s dva pina, dok H4 žarulje koriste konektore s tri pina, odnosno tri žice.

 

 KONEKTOR H4 ŽARULJE

 

Nakon toga, žarulje je potrebno umetnuti u kućište te osigurati na potreban način, spojiti konektor i staviti poklopac žarulje natrag na mjesto. Farove je tada, ili ostale dijelove koje ste prethodno uklonili kako biste došli do zadnje strane farova, potrebno vratiti na mjesto.

Naša preporuka bila bi da, kada mijenjate žarulje, provjerite da li su konektori u ispravnom stanju, odnosno da nisu rastopljeni, izgoreni i sl., jer to dovodi do ponovnog pregaranja žarulja.

U svakom je slučaju pametno unaprijed proučiti kako zamijeniti žarulje na vašem automobilu, da ne biste bili zatečeni u škakljivoj situaciji.

Vaš Auto Stanić tim

Ostavite svoj komentar