Grijači su važan dio koji služi za paljenje automobila. Oni se nalaze u automobilima koji imaju dizelski motor. Automobili s benzinskim motorom imaju svijećice koje služe za zapaljenje smjese u motoru. U daljnjem tekstu saznajte što su to grijači, koja je njihova funkcija, koja je razlika u odnosu na svijećice, te koji su simptomi kvara i kada ih zamjeniti.
Što su grijači?
Grijači su elementi koji zagrijava ulazno gorivo i zrak kako bi potaknuli učinkovito izgaranje goriva u dizelskom motoru. Sagorijevanje goriva pokreće vaš motor kako biste mogli voziti. Svaki cilindar motora ima jedan grijač, bilo u predkomori (motori s predkomorom) ili u komori za izgaranje (motori s izravnim ubrizgavanjem). Grijači proizvode toplinu koja je potrebna za pokretanje, rad i optimalno funkcioniranje dizelskog motora – osobito u hladnijim vremenskim uvjetima. Većina grijača sastoji se od nekoliko komponenti, uključujući grijaći svitak, regulacijski svitak, terminalnu maticu, središnju elektrodu i navoj. Izvana je prekrivena metalnom ili keramičkom školjkom.
Kako rade grijači?
Za razliku od svjećice koja radi neprekidno dok vozite, grijač je potreban samo tijekom procesa paljenja. Grijači rade tako što naelektriziraju grijaći element tako da se zagrijava i emitira vidljivo svjetlo. Usisni zrak se komprimira prije nego što sprej injektora goriva usmjeri gorivo na vrući vrh grijača tijekom ubrizgavanja goriva. Ubrizgano gorivo se miješa sa komprimiranim zrakom, isparava i pokreće izgaranje gotovo istovremeno, čak i kada je motor hladan.
Razlike između svijećice i grijača
Ljudi često poistovjećuju grijače i svjećice. Međutim, to su dvije vrlo različite komponente vozila. Svjećice su odgovorne za stvaranje iskre koja pali smjesu goriva i zraka u komori za izgaranje benzinskih vozila. Svjećice se ne koriste u dizelskim vozilima jer ne proizvode dovoljno topline za smjesu u komori za izgaranje dizela. Kompresija cilindra je jača kod dizel motora, pa im je za paljenje potrebno više topline. Grijači su jedini koji mogu proizvesti dodatnu toplinu potrebnu za pokretanje i rad dizelskog motora.
Simptomi kvara grijača
1. Težak start i upaljena lampica grijača
Motor koji se teško pokreće najčešći je simptom kvara grijača. U hladnim uvjetima, bez ispravno funkcionirajućih grijača, komora za izgaranje možda neće postići odgovarajuću temperaturu za paljenje goriva i pokretanje motora. Ako nema problema s gorivom ili akumulatorom, potrebno je provjeriti grijače. Često će se upaliti lampica grijača na instrument tabli.
2. Nedostatak paljenja motora
Proces izgaranja u dizelskim motorima zahtijeva visoku stopu kompresije, ubrizgavanje goriva u pravo vrijeme i u ispravnoj količini. To zapaljuje dizelsko gorivo, što rezultira izgaranjem. Preskakanje paljenja može biti uzrokovano problemima s kvalitetom goriva, kompresijom i ubrizgavanjem goriva. Toplina komore za izgaranje dolazi od tlaka kompresije i topline grijača. Potrebno je doseći najmanje 232° C da bi došlo do paljenja. Ako su grijači neispravno, komora motora neće postići potrebne temperature.
3. Grubi rad u leru
Ako je jedan ili više grijača neispravan ili oštećen, motor će se sve teže pokrenuti kako temperatura pada i grubo će raditi u leru te proizvoditi bijeli dim iz ispuha nekoliko minuta nakon što se konačno pokrene. Ako su svi grijači izgorjeli na svojim vrhovima, provjerite vrijeme ubrizgavanja goriva.
4. Povećana potrošnja goriva
Temperatura i gorivo obično određuju učinkovitost goriva, a ne grijači. Ipak, u nekim slučajevima grijači imaju važnu ulogu. Na temelju temperature, dizel se može miješati s posebnim aditivima tijekom hladnih mjeseci kako bi se snizila njegova točka smrzavanja. Mješovito gorivo će najvjerojatnije imati niži energetski sadržaj i osigurati smanjenu učinkovitost goriva. Radne temperature motora treba prilagoditi kako bi se osiguralo da je svo ubrizgano gorivo potpuno izgorjelo. Grijači pomažu osigurati dodatnu toplinu u komori za izgaranje. Ako se potrebna temperatura ne postigne zbog neispravnih grijača, performanse motora će biti oslabljene. To će negativno utjecati na potrošnju goriva vozila.
5. Bijeli dim
Bijeli dim obično nastaje kada nema dovoljno topline za sagorijevanje goriva. Nesagorene čestice goriva izlaze iz ispušne cijevi kao dim i obično proizvode bogat miris goriva. Nije neobično vidjeti bijeli dim iz ispuha tijekom hladnog vremena, dok se motor ne zagrije. Oštećeni grijači ili neispravan upravljački modul grijača mogu uzrokovati bijeli dim pri pokretanju motora. Postoje i mnogi drugi mogući uzroci za višak bijelog dima, uključujući nisku brzinu pokretanja motora, nisku kompresiju i zrak u sustavu goriva. Ako je bijeli dim i dalje vidljiv nakon što se motor zagrijao, motor može imati jednu ili više loših injektora, usporeno vrijeme ubrizgavanja ili neispravnu pumpu za ubrizgavanje.
Zamjena grijača i cijena
Zamjena grijača obično se izvodi u kompletu. Motor često može upaliti čak ako su neki od grijača neispravni pogotovo kada su temperature visoke. U hladnim danima i zimi, grijači su jako važni za paljenje automobila. Cijena grijača nije skupa, a njihova ispravnost puno utječe na rad motora pa u slučaju kvara preporučama da što prije riješite mogući problem.
Ako primjetite simptome kvara grijača, posjetite svog mehaničara ili Auto Stanić servis u Varaždinu. Sve dijelove za automobile možete potražiti na web shopu Auto Stanić po vrlo povoljnim cijenama.