Što je DPF filter?
DPF (Diesel Particulate Filter) je filter za dizelske čestice odnosno uređaj za naknadnu obradu ispušnih plinova koji zadržava čestice poput čađe i pepela. DPF obično koristi podlogu izrađenu od keramičkog materijala koji je oblikovan u strukturu saća. Kako bi se smanjile emisije iz dizelskih vozila, dizelski filteri čestica hvataju i pohranjuju ispušnu čađu, koja se povremeno mora spaljivati kako bi se DPF regenerirao. Proces regeneracije sagorijeva suvišnu čađu taloženu u filteru, što sprječava štetno ispuštanje ispušnih plinova kroz ispušne cijevi i ispušne lonce. Nakon 2009. godine uvedeno je novo Euro 5 zakonodavstvo o emisiji ispušnih plinova kako bi se smanjile emisije CO2 i učinila obaveznom korištenje DPF-a. Svi novi dizelski automobili proizvedeni nakon tog vremena morali su imati DPF.
Kako radi DPF filter?
Zadatak DPF-a je filtriranje i pohranjivanje čađe iz dizel motora. DPF nakupljenu čađu s filtera spaljuje na visokim temperaturama, ostavljajući za sobom talog pepela. To je ono što je poznato kao regeneracija. Regeneracija sagorijeva višak čađe u filteru, smanjujući štetne ispušne emisije i pomaže u sprječavanju crnog dima iz auspuha.
Kako očistiti DPF filter?
DPF filter može se očistiti fizičkim specijaliziranim putem te putem regeneracije DPF-a.
1. Specijalizirano čišćenje DPF-a
Ovakvu vrstu čišćenja mogu obaviti specijalitirani mehaničari koji imaju opremu i znanja koja su potrebna da bi se DPF pravilno očistio. Za čišćenje se koriste specijalizirani aditivi i sredstva za ispiranje DPF-a. Do ovakvog čišćenja dolazi kada je DPF jako začepljen i kada regeneracija ne može dovoljno očistiti filter kako bi on ispravno radio. Postoje dva osnovna načina čišćenja dizelskog filtera čestica.
2. Toplinsko čišćenje
Proces toplinskog čišćenja također se obično naziva "pečenjem" i uključuje pečenje DPF filtera u pećnici koja oksidira čađu i koristi zrak za izbacivanje pepela iz filtera.
3. Vodeno čišćenje
Ovo je proces koji koristi površinski aktivnu tvar za okruživanje čestica pepela kako bi se omogućilo da voda lako ispere pepeo iz podloge DPF-a. DPF se zatim suši u posebnom ormaru za sušenje i može biti spreman za ponovnu ugradnju vrlo brzo uz odgovarajuću opremu.
4. Regeneracija DPF-a
Regeneracija DPF-a je spaljivanje čađe koja je nakupljena u DPF filteru. Postoje dvije vrste regeneracije, a to su aktivna i pasivna regeneracija. Dizelski motori troše gorivo drugačije od benzinskih motora. Dotična čađa je vrlo fina i gotovo nevidljiva, a ipak uzrokuje veliku štetu. Dakle, trebalo je uvesti metodu njegovog eliminiranja. Sakupljanje čađe je prvi dio procesa. Drugi dio je pražnjenje čađe u pravilnim razmacima. To se događa spaljivanjem na ekstremno visokim temperaturama, što ostavlja maleni ostatke pepela. Ovaj pepeo se ne može potpuno ukloniti bez fizičkog čišćenja, ali prosječan DPF filter može izdržati oko 200.000 km prije nego je potrebno fizički očistiti filter.
5. Pasivna regeneracija DPF-a
Pasivna regeneracija je aktivno sagorijevanje čađe tijekom redovite vožnje. Kada se temperatura ispušnih plinova poveća na dovoljno visoku razinu (oko 500°C), DPF može čisto sagorjeti višak čađe u svom filteru. Međutim, to se događa samo pri brzinama većim od 60 km/h i treba trajati oko 15 minuta. Problem pasivne regeneracije je taj što automobili koji se voze kratko i u gradskim uvjetima ne mogu postići uvjete da bi se ovakva vrsta regeneracije dogodila.
6. Aktivna regeneracija DPF-a
Aktivna regeneracija se događa kada se dodatno gorivo automatski ubrizgava dok filtar dosegne približno 45% pune granice. Dodatno gorivo podiže temperaturu ispušnih plinova i sagorijeva pohranjenu čađu. Ipak, vožnja mora biti dovoljno duga da se završi cijeli ciklus aktivne regeneracije. Vozači čija putovanja rijetko iznose potrebno vrijeme vjerojatno će vidjeti kako svijetli lampica upozorenja DPF-a na instrument ploči.
Zašto je potrebno čistiti DPF filtere?
DPF (filter dizelskih čestica) filter je dizajniran da uhvati i oksidira čađu (nesagorjelo gorivo / ulje za podmazivanje) i pretvori je u pepeo. S vremenom se to nakuplja i zahtijeva uklanjanje. S obzirom da je cijena novih DPF filtera jako velika, rutinsko održavanje ključno je u svim aspektima DPF-a. Proaktivnost u servisnim intervalima smanjit će vrijeme zastoja, troškove servisa i povećati pravilan rad sustava. Stoga je važno redovito čistiti i održavati svoje DPF, ne samo zBOG očuvanje funkcionalnosti filtera već i za uštedu goriva i zaštitu motora.
Koliko često je potrebno čistiti DPF filter?
Ako uglavnom vozite autocestom, između čišćenja može proći puno više vremena nego kada se često vozite u gradskim uvjetima gdje automobil često kreće i stoji u mjestu. Razlog tome je što je regeneracija DPF filtera učinkovitija kada automobil radi na višim temperaturama. Ove više temperature postižu se pri vožnji većom brzinom na autocesti. Preporuka je da se DPF čisti svakih 100.000 km ili svakih 2-3 godine ovisno što nastupi prije. Time se sprječava da se pepeo toliko stvrdne da ga je teško ukloniti. Ako odgađate redovito čišćenje dizelskog filtera čestica, povećavate šanse da će biti potreban novi DPF koji je prilično skup.
Ako primjetite simptome koji ukazuju na potrebu čišćenja DPF filtera, posjetite svog mehaničara ili Auto Stanić servis u Varaždinu. Sve dijelove za automobile možete potražiti na web shopu Auto Stanić po vrlo povoljnim cijenama.