DIJELOVI MOTORA

Ukratko, motor pogoni vozilo tako da gorivo sagorijeva uz pomoć kisika. Sagorijevanje (odnosno eksplozija goriva) motor pretvara u mehanički rad koji se, putem prijenosnog mehanizma, prenosi na kotače te s time i na kolnik.
Kako biste o motoru Vašeg automobila mogli znati više od ove rečenice, važno je poznavati dijelove motora i kako oni zajedno rade.

Motori se razlikuju u puno aspekata, pa ih grubo možemo podijeliti prema

gorivu koje koriste za izgaranje (diesel i beznin)

broju klipova ili cilindara u motoru (od 2 do 12)

rasporedu klipova ili cilindara u motoru (linijski, bokser i V motori)

broju taktova u radnom ciklusu motora (dvotaktni ili četverotaktni)

U današnjim automobilima najčešće se koriste četverotaktni linijski motori s četiri cilindara.

 

ČETVEROTAKTNI LINIJSKI MOTORI S ČETIRI CILINDRA

 

Kako bi gorivo moglo sagorjeti, potreban je zrak (kisik) kojeg opskrbljuje sustav usisa zraka. Na kraju usisnih kanala, sustav za ubrizgavanje goriva, usisanom zraku dodaje gorivo u pravilnom omjeru. U komorama za sagorijevanje dolazi do eksplozija uz pomoć svjećica (benzinski motori) ili visokoga tlaka (diesel motori). Te eksplozije guraju klipove, čime toplinsku energiju pretvaraju u mehaničku.

 

KLIPOVI I SAGORIJEVANJE

 

Osnovni dijelovi motora

blok motora

klipovi i klipni prstenovi

klipnjače i leteći ležajevi

koljenasta osovina (radilica) i ležajevi

brtva glave motora i ostale brtve

glava motora

bregasta osovina

ventili

hidraulički podizači

svjećice (kod benzinskih motora)

razvodni mehanizam (set lanca ili remena)

uljno korito (karter)

pumpa uljafilter

 

Svaki od ovih dijelova, kao i mnogo ostalih, možete pronaći na našim digitalnim policama na www.autostanic.hr po pristupačnim cijenama i po odličnoj kvaliteti.

 

Blok motora
Blok motora je osnovni i najveći dio motora, a na njega se vežu ostali dijelovi motora. Blokovi motora napravljeni su od lijevanog željeza, legure željeza i drugih metala (nikal, krom) ili aluminija, koji se sve više koristi u današnjim automobilima.

 

BLOK MOTORA

 

U bloku motora nalaze se cilindrične rupe u koje dolaze klipovi s klipnim prstenovima, klipnjačom povezani za koljenastu osovinu, odnosno radilicu. Ispod bloka motora nalazi se uljno korito, više poznato kao karter, koje služi kao spremnik motornog ulja, a iznad bloka motora nalazi se glava motora s ostalim dijelovima motora.


Klipovi, klipni prstenovi, klipnjače i koljenasta osovina (radilica)
Klipovi motora cilindričnog su oblika, a služe tome da, usljedno eksplozijama u komorama za sagorijevanje, pokreću radilicu za koju su povezani klipnjačama pomoću letećih ležajeva. Klipovi na sebi sadrže klipne prstenove koji služe kao brtve između klipova i bloka motora, omogućujući plinovima da izađu iz komora za sagorijevanje.

 

KLIPOVI 

 

Radilica, osim letećih ležajeva na spoju s klipnjačama, ima ležajeve i u kontaktu s blokom motora kako bi se mogla slobodno vrtjeti. Na kraju radilice nalazi se zamašnjak koji dalje prenosi mehaničku energiju na dijelove mjenjača.

 

RADILICA

 

Glava motora i brtva glave motora
Na bloku motora nalazi se glava motora, a dijeli ih brtva glave motora. Glava motora je metalni dio motora, također najčešće od aluminija, koji sadrži bregastu osovinu, hidrauličke podizače, ventile, sustav za ubrizgavanje goriva i, kod benzinskih motora, svjećice.

 

GLAVA MOTORA BRTVA GLAVE MOTORA

 

Bregasta osovina, hidraulički podizači, ventili i svjećice
Bregasta osovina, kako se okreće, pritišće hidropodizače ventila čime se sami ventili otvaraju, puštajući zrak u komoru za sagorijevanje. Kao što smo rekli, uz zrak je potrebno ubrizgati i gorivo, za što je zaslužan sustav za ubrizgavanje goriva. Kod starijih automobila zaslužan je takozvani karburator, odnosno rasplinjač, dok kod novijih automobila taj posao obavljaju injektori. Dobiveni plin u komori za sagorijevanje, kod diesel motora dovodi do eksplozije sam pritisak kompresije od strane klipa, ali kod benzinaca su Vam potrebne svjećice, koje, pomoću male iskre, potaknu eksploziju plinova.

 

BREGASTA OSOVINA, VENTILI, SVIJEĆICE, PODIZAĆI

 

Razvodni mehanizam
Kako bi svi dijelovi motora funkcionirali u skladu, razvodni mehanizam povezuje bregastu osovinu s radilicom pomoću zupčanika na njihovim krajevima. One moraju biti savršeno sinkronizirane tako da se ventili otvaraju i zatvaraju točno u vremenu s kretanjem klipa gore i dolje. Ovisno o motoru, u razvodnom mehanizmu može se koristiti lanac ili remen.

 

RAZVODNI MEHANIZAM - REMEN RAZVODNI MEHANIZAM - LANAC

 

Uljno korito (karter), uljna pumpa i filter ulja
Na kraju, ispod bloka motora, nalazi se uljno korito, više poznato kao karter. On djeluje poput spremišta za ulje koje podmazuje motor.

 

KARTER

 

Kako bi ulje moglo doći kamo je potrebno u motoru, zaslužna je uljna pumpa. Iskorišteno ulje nakon toga mora doći nazad do kartera, a kako je upravo prošlo kroz motor, potrebno ga je pročistiti.

 

ULJNA PUMPA

 

Tu dolazi filter ulja, kroz kojeg ulje prolazi prije vraćanja u karter. Filter ulja, zajedno s uljem, potrebno je mijenjati otprilike svakih 20 tisuća kilometara.

 

FILTERI ULJA

 

Nadamo se kako Vam je ovaj članak pomogao u razumijevanju načina rada Vašeg motora i pronalasku dijela koji Vam je potreban.

Vaš Auto stanić tim

Ostavite svoj komentar