OVJES AUTOMOBILA - ŠTO JE I KAKO RADI ?

Ako se Vaš automobil čini nestabilnim ili osjećate udarce i prekomjerne vibracije u upravljaču, vrijeme je za provjeru ovjesa. Ovjes je jedan od sustava na automobilu koji nipošto ne smijete zanemariti. Iako su automobili pogonjeni motorom, ovjes je zadužen za sigurnu i stabilnu vožnju.

 

ovjes automobila

 

S obzirom na to da ovjes služi za ujednačavanje sila izazvanih u vožnji radi bolje stabilnosti i uglađenije vožnje, dijelovi ovjesa su skloni trošenju i potrebno ih je redovito servisirati.

 

Što je točno ovjes automobila

Ovjes je sustav koji apsorbira vibracije kotača izazvane neravninama na kolniku i inercijom kod vožnje. Ovjes time omogućuje da se automobil stabilnije kreće neravnim kolnikom i olakšava  upravljanje automobilom u zavojima te osigurava uglađenije kretanje i zaustavljanje.

 

neravna cesta

 

Uloge pojedinih dijelova ovjesa

Sustav ovjesa uglavnom se sastoji od opruga, amortizera, vilica/ramena, torzionih šipki, spona stabilizatora, kuglastih zglobova i selena, odnosno gumenih zglobova.

 

komponente ovjesa

Svaki dio ovjesa ima svoju respektivnu ulogu na automobilu.

 

  •         Opruge služe ublažavanju sile kotača koji uslijed neravnine na kolniku titraju gore-dolje te inercijalnih sila automobila kod kretanja i zaustavljanja, prilikom čega se oni skupljaju i time pohranjuju kinetičku energiju
  •         Amortizeri pomoću hidraulike pretvaraju kinetičku energiju, nakupljenu potisnutim oprugama, u toplinsku energiju, čime se sprječava poskakivanje opruga prilikom njihovog širenja
  •         Vilice/ramena, pričvršćena za okvir vozila i za kotače, omogućuju pomicanje kotača vertikalno, ali ne i horizontalno, zadržavajući kotače stabilnima prilikom sakupljanja opruga
  •         Torziona ili balans šipka, koja povezuje dva prednja i dva zadnja kotača, smanjuje nagib automobila na način da se prilikom kretanja jednog kotača prema gore, primjerice prednjeg lijevog, okreće prema gore s lijeve strane te zbog svog oblika i s desne strane, pomičući prednji desni kotač prema gore
  •         Spone stabilizatora spajaju torzionu šipku s, u većini slučajeva, amortizerom ili gornjom vilicom kotača
  •         Kuglasti i gumeni zglobovi nalaze se na spojevima različitih dijelova ovjesa, povezujući ih, ali i omogućavajući im da se nesmetano pomiču prema potrebi, upijajući vibracije i udarce

Bez obzira koji od navedenih dijelova ovjesa trebate zamjeniti kod nas na digitalnim policama možete ih pronaći po pristupačnoj cijeni i najboljoj kvaliteti.

 

Kako otkriti kvarove na ovjesu

Gotovo svi problemi s ovjesom uočljivi su tijekom svakodnevne vožnje:

 

  •         Upravljanje automobilom može se osjećati neprecizno, a na upravljaču biste mogli osjetiti vibracije ili udarce
  •         Kretanjem neravnim kolnikom, automobil bi mogao više poskakivati, a vožnja biti nestabilnija i neugodnija
  •         Automobil će se ponaša drugačije prilikom skretanja, primjerice ulijevo, naspram udesno

 

Ako iskusite bilo koji od ovih problema, nešto s ovjesom automobila nije u redu i vrlo je važno reagirati na vrijeme. Ovjes automobila možete provjeriti samostalno. Automobil je potrebno podići pomoću dizalice i podupirača te skinuti kotače.

 

osiguranje vozila sa podupiračima

Nakon što ste podignuli automobil, a prije uklanjanja kotača, pomičite kotač lijevo-desno i gore-dolje. Ako se kotač pretjerano miče, neki od zglobova na vilicama su istrošeni. Nakon skidanja kotača, provjerite jesu li ranije spomenuti zglobovi na vilicama u urednom stanju, odnosno jesu li previše istrošeni. Zatim provjerite spone stabilizatora tako da ih pokušate pomicati. Kao i kod kotača, pretjerano micanje ukazuje na istrošenost zglobova spone. Posljednje što je potrebno provjeriti su amortizeri, koje ponovno pokušajte pomicati naprijed-natrag, kako biste vidjeli jesu li zglobovi istrošeni.

 

Kao što ste već sami shvatili, najčešće točke kvarova na ovjesu su gumeni i kuglasti zglobovi. S obzirom na to da oni povezuju dijelove ovjesa i upijaju vibracije, skloni su trošenju i potrebno ih je redovito mijenjati. Neki dijelovi imaju već ugrađene zglobove, kao recimo spone stabilizatora, pa se u tom slučaju mijenja cijeli dio. Upravo zbog toga, spone stabilizatora su dio koji se najčešće mijenja u sustavu ovjesa na automobilu.

 

Nadamo se kako će Vam ovaj članak pomoći sljedeći puta kada posumnjate na kvar ovjesa na Vašem automobilu.

 

Vaš Auto Stanić

 

 

 

Ostavite svoj komentar